tisdag 19 juni 2012

Inte helt stjärnklart!

Kofta i trikå!


Jag hade tänkt att sy en pyjamas i detta tyg men så blev det inte, i bland när jag sitter och rita på ett mönster eller klappa lite på ett tyg så får jag en helt annan ide än vad som var tänkt från början och då måste jag genast prova. Så var det i detta fall och nu är det inget som säger att det inte blir någon pyjamas, lillebror är i ett jätte behov av pyjamasar så jag få se om det blir någon variant i samma tyg framöver.
Tillbaka till koftan, jag har under en längre tid gått och filura på att sy en kofta i trikå enkelt att ha över linnen och t-shirts när solen är som värst och samtidigt lätt att plocka av om man vill de.
Men mönster då, jag hade inget färdigt så det var bara att plocka fram papper, penna och linjal började mäta lite på ett favorit mönster på raglar tröja här hemma och faktiskt att det inte tog mig så värst lång tid att knåpa ihop.

Jag ville ha en smal  modell och inte en massa onödig vidd eftersom tanken är att bara ha linne under, så jag la på 4 cm i vidd kortade ärmen och koftans längd.
Denna kofta är 40 cm lång från axel till neder kant jag valde att sätta en bit mudd på 3cm längst ner för att få ett snyggt avslut och lika på ärmen.
När jag skulle rita ringningen på koftan så gjorde jag lite på känn, tog ner 1 cm runt om hela, fast kanten är 2 cm färdig. Jag tycker att framstycket blev riktigt bra men kanske att jag skulle ha tagit ur lite mindre på bakstycket hade varit snyggare om den blivit aningen högre i nacken, det ska jag absolut komma ihåg till nästa gång för det kommer att bli flera av denna sort det är jag säker på.





Jag stickade ner sömmen runt hela kragen/ kanten och även runt mudden i neder kant, både av praktiska själ och för att jag tyckte det blev snyggt. Tänkte först sy knapphål och sätta vanlig knapp i någon härlig färg men då hade jag behövt förstärka tyget i kanten för att få ett snyggt hål, jag var lite rädd för att kanten skulle bli hård och se konstig ut om jag skulle strukit på mellanlägg. Men så här i efterhand slog det mig att jag hade kunnat mätt ut platsen för knapphål sedan strukit på en bit mellanlägg  innan jag sydde fast kanten i plagget, på så vis hade jag haft mellanlägg bara där knapphålet skulle sitta men så är det när man har lite för bråttom att bli färdig med ett plagg!


Jag blev ändå i det stora hela jätte nöjd med koftan, tycker det är lite så att vissa plagg måste sys ett par gånger innan man riktigt har kommit på hur man vill ha dom. Nästan som att bo in sig lite!



Mönster: Eget stl 86
Det finns ett tröj mönster med raglar ärm i ottobre nr 4/2010  det mönstret går att förändra på ett liknande sätt!

Material:
Kobolt blå jersey med blå stjärnor,
turkos mudd nr 51
12,4 mm Plastknappar

Att tänka på:  När man ska sy över flera lager tyg med cover pro så som jag gjorde när jag sydde stickningarna runt hela kanten och vid mudden i nedre kant på koftan så vill maskinen gärna tugga lite och dra ihop tyget, detta beror oftast på att pressarfoten måste vara i våg.
Ett enkelt sätt att få det att gå lite lättare är att stoppa in något mellan pressarfoten och tyget som man syr på, i bakkant på foten t.ex. en bit vikt tyg.


Ha de gott!!
Vänliga hälsningar Pernilla / Mockolinin

5 kommentarer:

Nadja Frost sa...

Får man svära?
Men alltså Fy fasiken vilken FIN!!

Sandie sa...

Hvor er den fin!

MinaMirakel sa...

Supersnygg, gillar blått med blått!/Åsa

Pernilla sa...

Nadja frost: Man får svära =)

Roligt att ni tycker om den!

Anonym sa...

Hej!

Håller tyget för att sätta knapparna i muddtyget utan att förstärka någonting?

/Malin