torsdag 14 juni 2012

Luftigt rosa med spets

Rosa och spets i en luftig klänning med vidd

Klänning/tunika i storlek 98/104
Jag kände en lust att göra en riktig karamell. Och det tycker jag det blev. För att bryta av från allt det rosa blev det vita kantband, och så massa vit spets då. Eftersom spetsen som användes är stum behövdes en knäppning av något slag så att den kan träs över huvudet utan problem. Valet föll på en snedknapp.

Klänningen är kort i modellen och vidden som blir i och med rynket tycker jag är både snyggt och verkar behagligt för barnet. Framförallt när det är sommar. En kort klänning passar ju dessutom utmärkt om potträning pågår. Då är det ju mycket lättare att själv lyfta upp den när man skall gå på toa.

Kantbandning med spets

Överallt där det är kantband, har spets fått följa med i kantningen. För enkelhetens skull användes en tunn spets som var såpass bred att den kunde följa med tygets kant in i bandkantaren och ändå synas utanför bandet. 

Rynktrådar
När det kommer till rynkning brukar jag använda antingen framilonband (transparent resår) eller rynktråd. Fram till ganska nyligen använde jag alltid framilonband, men numera har nog rynktråden seglat upp på första plats. 

Rynktrådar är två parallella raksömmar med lång steglängd. Jag brukar även sänka trådspänningen till 2. På så sätt ligger undertråden i stort sett helt på baksidan utan att sticka upp. När man sytt de två parallella sömmarna håller man i undertrådarna samtidigt som man drar och rynkar tyget.

Fördelen med rynktråd är ju att man själv kan fördela rynkorna som man vill efteråt och att man har kontroll. Ett framilonband sys fast i utsträckt läge och det blir precis så som man sytt när man släpper bandet efteråt, vilket också har sina fördelar såklart.
Fålla med spets

Att fålla med spets tycker jag blir ett fint och enkelt avslut. Först syr jag fast spetsen räta mot räta längst ned på fållen. I detta fall hade jag låst kniven för att inte av misstag skära sönder kanten på spetsen. Efter det viker jag upp sömnsmånen mot plagget och syr en stickning. Här har jag använt 1-nålig, avig kedjesöm på CoverPro:n. På så sätt blir sömmen lite mer synlig och det vita kommer igen tydligare även längst ner på klänningen.

Mönster: Detta mönster är ett eget hopkok, men en tröja med snedknapp på detta sätt kan man hitta i Ottobre 4/2011 och en klänning med rynk fram finns bland annat i Ottobre 1/2012.

Material: Rosa jersey med cerisa stjärnor, cerise tunn enfärgad interlock, tunn spets från Stoff&Stil samt KAM-knapp

Att tänka på: Denna spets är inte strechig vilket gör att man får tänka till så att den bara sitter på ställen som inte behöver töjas. Man kan ju såklart köpa spetsresår också men min erfarenhet är att det är lättare att få hoppstygn med exempelvis trosresår jämfört med denna tunna spets.


Vänliga hälsningar
Alice BraLLan




7 kommentarer:

od Andulky sa...

Så himla söt!

Hanne sa...

Fin klänning och tack för alla tipsen, man lär sig allt något. När det gäller rynkning har jag kommit på att det går bra med overlocken också om man använder nåltrådarna som rynktrådar s a s. De kan man alltså också dra i för att få rynkor som man själv kan fördela. Fördelen med det är att man samtidigt har kastat tyget. Är man osäker vilka som är nåltrådarna kan man alltid ta avvikande färg i dessa, då ser man tydligt var man ska dra.
Ett misstag som jag gjorde några gånger är att sy runt t ex på en kjoldel till en klänning. Då klipper nämligen overlocken av trådarna där man startade alldeles för kort och då får man problem, för då åker i värsta fall rynktråden ut i andra ändan och man får göra om jobbet. Men är man observant på detta så funkar det alldeles utmärkt.
... bara ett litet tillägg till dina bra tips....

Alice BraLLan sa...

Tack så mycket!

Jag får försöka testa ditt tips någon gång Hanne! Antar att man behöver ha längst möjliga stygnlängd där också.

Pernilla sa...

Som en liten karamell!

Dexxi sa...

Verkligen jättegullig!

Angelika sa...

Hej!

Använder du en speciell bandkantare, eller kantar du "manuellt"?

Mika sa...

Helt underbart söt liten klänning! Hur fint som helst med spetsen. Tror bestämt att jag ska sy mig själv en klänning med spets när jag frisknat till.