onsdag 27 juni 2012

Vändbar omlottröja med applikationer, Del 2

En tutorial/beskrivning på hur man kan sy en omlottröja med knytband och applikationer som är vändbar. Del2: Omlottröjan


Denna omlottröja med knytband är helt vändbar. Ena sidan är mönstrad och har appliaktioner, medan den andra är mycket mer diskret med avvikande dekorsömmar som ger lite effekt. Beskrivningen på hur applikationerna är gjorda finns i ett tidigare inlägg.


Jag blev väldigt nöjd med denna omlottröja. Eftersom den är i dubbelt tyg blir det nästan en liten sommarjacka. Ärmarna går ju utan problem att vika upp eftersom det inte finns någon avigsida. Jag kommer definitivt göra fler sådana här. Skönt också att kunna välja sida beroende på vad man har för kläder till.



  • Först sydde jag axelsömmar och ärmar.
  • Sedan blev det dags för sidosömmarna. I båda tröjornas ena sida (samma sida på båda tröjorna - se på bilden till vänster) sydde jag in knytband som sticker ut på rätsidan genom sidosömmen. Knytbanden har jag gjort i bandkantaren på CoverPro:n med det går ju lika bra att göra dem "manuellt" med en snedslåvikare eller genom att vika, stryka och sy själv.
  • Den grå tröjan fick dekorsömmar, avig trippelsöm på CoverPro:n, runt ärmkullarna.
  • Tröjorna lade jag sedan räta mot räta och sydde ihop alla sömmar utom själva ringningen där det rosa kantbandet skulle vara och som därmed fungerade som vändningshål.
Ärmsluten är nålade ärm-i-ärm
  • Tänk på att ärmarna skall sys ihop som på bilden ovan. Så att de blir som en enda lång cylinder tillsammans. Jag tänkte mig inte för först och gjorde fel. Så det blev lite onödig sprättning.


  •  När alla dessa steg är gjorda borde det se ut som på bilden ovan, när tröjan fortfarande är avig.

  • Efter det vrängde jag tröjan rätt och sydde på kantbandet som skulle vara ringning och knytning. Jag började sy enbart kantband utan dubbla tröjorna emellan en bit, fortsatte med ringningen och avslutade genom att fortsätta med enbart kantband en bit efteråt. På detta sätt fick jag knytband på båda sidor om ringningen.
  • Jag valde att ha rätsidan på kantbandet mot det gråa. På sidan med cerisa molnen smälter kantbandet ändå så bra in.
  • Sist gjorde jag dekorsömmar med avig trippelsöm i ärmslut och längs tröjans nederkant.

Detaljbild på dekorsömmar och kantband att knyta med
Mönster: Mönstret kommer från början från Ottobre 6/2008

Material: Grafitgrå enfärgad jersey, cerise jersey med vita moln, och cerise tunn enfärgad interlock till kantbanden 

Att tänka på: Se till att knytbanden hamnar rätt. Tröjorna skall i detta fall inte vara spegelvända utan man syr två likadana tröjor. Se även till att sy ärmarna på rätt sätt så att de går att vränga. Har man ett barn som gärna knyter upp knutar kan man sätta knappar på knytbanden och göra dekorationsrosetter istället som man inte kan knyta upp.


Vänliga hälsningar
Alice BraLLan



2 kommentarer:

s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen) sa...

Oj vad du är duktig! Jag är glad om jag lyckas sy en fyrkantig snuttefilt till min lill* i magen =))

Alice BraLLan sa...

Tack! Det är bara att sy på. Jag började ju när storebror var ett halvår, för ca 2 år sedan. Man lär sig så mycket tack vare internet.