måndag 20 augusti 2012

Tvådelat med fiskar

Sommarpyjamas och helt vanliga sommarkläder

Tvådelat i storlek 98/104
Fördelen med 2-delade pyjamasar är ju att man kan använda plaggen var och en för sig. Perfekt att ha med sig sådana här pyjamasar när man är ute på äventyr. Om de vanliga t-shirtarna tar slut är det bara att slänga på pyjamas-tröjan.

När jag syr sådana här väldigt mönstrade kit så brukar jag försöka komma ihåg att även sy enfärgade saker som matchar snyggt och gör det mindre pyjamaslikt om ni förstår hur jag menar. Det är så lätt att sy massa mönstrat och till slut så finns inget som matchar på ett lite diskretare sätt. 

Observera att det var svårt att fota shortsen. De är mer blå i verkligheten
För att matcha med t-shirten sydde jag direkt dessa små shorts med 80-talskänsla.  Till fisk-byxorna kommer jag sy massa olika enklare enfärgade t-shirts i olika variationer, men mer om dem i ett annat inlägg.

Mönster: T-shirtens mönster är eget, utan mudd i halsen, bara fållad med tvillingsöm. Översta shortsen är från början från Meedom-böckerna och shortsen med fickor är en variant på shortsen ur senaste Ottobre (3/2012)

Material: Multifärgad jersey med under ytan, röd tunn enfärgad interlock, rött muddtyg, denimfärgad jersey


Nedstickad resår
Att tänka på: När jag syr fast resåren på de nedre shortsen syr jag först resåren till en rundel. Sedan syr jag fast resåren mot avigsidan på byxans överkant med overlocken. Efter det viker jag ner resåren och syr fast dem i byxan med en hållbar söm medan jag sträcker ut resåren. Sömmen går alltså genom tre lager; byxa, resåren och byxa igen. Den tvillingsöm man anar i samma färg som tyget här ovan är den söm jag sytt sista sömmen med. Enkelt och snyggt och resåren hålls på plats. Tänk bara på att resåren blir lite längre av att man syr på den.


Pyjamas med tillbehör