söndag 16 september 2012

Sy knapphål i jersey, en kofta i knallorange

Sonen behövde en ny "jobbtröja" som han kallar det, som han använder när han får vara med pappa och jobba. För att matcha med hans Fristadsbyxor valde jag den nya knalloranga fordons jerseyn som ger lite "arbetskläder känsla".

Sen ville jag göra knapphål då jag köpt några knappar som jag tänkt använda. Hade aldrig gjort knapphål med min maskin så det blev till att ta fram instruktionsboken. Tänkte försöka visa med några bilder hur man kan göra i elastiska tyger:

På min Husqvarna kan man göra automatiska knapphål genom att byta till knapphålspressarfot och ställa in stygnlängd och övriga inställningar på knapphål. Stygnbredden väljer du utifrån hur bred söm du vill ha på knapphålet. Sen sätter man knappen längst bak på pressarfoten och drar åt så den sitter fast. På så sätt vet maskinen hur långt knapphålet ska sys för att passa den valda knappen.



 Sen ska man trä fast ett snöre under foten och knyta fast det, knapphålet kommer sen sys över snöret som ger extra stabilitet. När knapphålet är färdigsytt drar man åt snöret, knyter och klipper bort resterna.




Hur gör nu andra när ni syr knapphål i jersey, kanske räcker det med att stryka på lite vliselin?

Tröjan blev mycket omtyckt och lite verktyg åkte genast fram:)

Mönstret kommer från Sömnadsmagasin nummer 6/2012

Material:
Orange Jersey med vita fordon
Svart Muddtyg



Sandra

3 kommentarer:

Gittan sa...

Jätte fin kofta! Och det där med snöret för bästa stabilitet, det har inte jag kunnat innan! Jätte bra beskrivet!

Linda Hedblad sa...

Tack!
Har aldrig gjort knapphål, men kommer behöva göra det. Tusen tack för tipset!

Anonym sa...

Nej det blir ju mest tryckknappar när man syr till barn, jag kom inte heller ihåg hur man gjorde:)

Sandra