måndag 1 oktober 2012

Redo för kalla mornar!

Mössa och halsduk!


Halsduk och mössa är bara ett måste nu när kylan är här på morgonen och jag ville göra något lite mera speciellt med halsduken. Nu kanske det inte är så där jätte stor grej att sätta på lite spets på kanten med det gjorde jätte mycket för utseendet och känslan på denna.   




Hemma hos oss kan vi aldrig få för många mössor det är roligt att kunna variera sig det finns liksom alltid någon som passar humöret om det finns några att välja på.



Jag tänker mig att formen på en halsduk kan vara många, men mitt val blev en triangel som går att vira runt halsen. Utgick inte från något speciellt mått utan klippte på fri hand som jag sedan fållade på den övre kanten (den som ska vara närmast halsen) de andra två kanterna fick spets som avslut, den sydde jag fast med cover pron så att även avigan utav halsduken fick en snygg söm. 
Detta måste vara en toppen present till alla kompis kalas som väntar nu i sen höst och vinter.

Att tänka på:
När man ska sy på spets som inte är lika töjbart som tyget är det bra att inte mäta och klippa ut exakt mått på spetsen det är ofta tyget drar sig lite och då kan spetsen bli för kort, så det är bättre att ta till lite eller alternativt inte klippa av den fören man sytt hela vägen ut.


Mönster:
Halsduk eget


Material:
Valfri spets till kanten

Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla/Mockolini



2 kommentarer:

Cecilia sa...

Jättefint! Blir inspirerad att kolla i spetslådan!

Pernilla sa...

Tack :)