måndag 8 oktober 2012

Tre tröjor, tre modeller, tre kontraster




 Tre tröjor i samma tyg, men med olika kontrastfärger och i olika modeller

Jag är en stor tygshoppare! Jag har hundratals meter med roliga tyger i alla möjliga färgkombinationer. Ibland blir de lite mycket mönster som skall kombineras ihop i barnens garderob. Då behövs det lite basplagg. Helt enfärgat är lite väl tråkigt kan jag tycka. Men genom att pigga upp det hela med roliga kontrastfärger blir det ju väldigt snyggt.


Dessa tre tröjor har jag sytt från 1 meter tyg och de är i storlek 74/80. Jag fick till och med lite över. Det ger en materialkostnad på ca 40:- per tröja. Nu är ju varken arbetstid eller slitage på maskiner/el inräknat, men jag tycker det känns billigt och bra för att få snyggare baströjor än de man kan köpa i kommersiella och billiga kedjor till nästan samma pris.


Mönster/Att tänka på: Rosa- Raglantröja som jag bandkantat ner i framstyckets en söm. Ärmen är fållad. Orange- Vanlig muddtröja, men jag har bytt ut muddarna mot samma tyg som tröjan. De är fastsydda med samma teknik som när man syr fast muddar. Ärmarna har fått en dekorsöm precis på sömmen mellan rullån och ärmen. Halsen har fått en tvillingsöm som dekor. Svart- Vanlig tröja som är lite utställd och omgjord till omlottröja. Den har knytband både för det yttre och det inre framstycket som är fästade i sidosömmarna och som en förlängning av halsringningen. Ärmarna är fållade. 


Vänliga hälsningar
Alice BraLLan


2 kommentarer:

Renis sa...

Fina enkla tröjor....ibland är det skönt att inte ha mönster.

Alice sa...

Eller hur! Tack så mycket.