måndag 21 januari 2013

Roligt sätt att använda upp alla tygstuvar!

Set till dockan!

Nu har en docka fått lite påfyllning i garderoben också både set med byxa tunika och en ny pyjamas, jag tycker det är så otroligt roligt att sy dockkläder det blir som pyttesmå riktiga kläder liksom om ni förstår vad jag menar. Sedan är det ett jätte bra sätt att få använda upp lite spill bitar, jag kan nämligen inte slänga tyg om det inte är ytte pytte små vill säga. Kanske finns någon fler som känner igen sig =)
Tunikan är en ganska enkel modell utan ärm och lätt A formad, för att göra den lite rolig så sydde jag en volang längst ner. Byxan är sydd i mjuk velour och har mudd i midjan och benslut, lätt att ta på för små fumliga händer. 



Sedan har vi pyjamasen som jag först tänkte sy knappslå och knappar på, men insåg att det är betydligt enklare att dra upp ett blixtlås än att försöka knäppa tryckknappar. Plus att det är lite mindre jobb med att sy i ett blixtlås. Jag kantade halsringningen precis som jag hade gjort om det var en vanlig pyjamas och satte mudd i ärm och benslut, tyckte denna färgkombo med svart och plommon blev riktigt snyggt ihop.

Har ni aldrig sytt dockkläder så gör det, gör barnen delaktig mina älskar att få välja modell, tyg, knappar band och allt man kan tänka sig, det är minst lika roligt för er som för barnen som får dom!

Mönster till dock kläder finns lite var stans det finns en del böcker både i bokhandel och på biblioteket, sedan finns det några mönster att köpa i olika tygaffärer. Mina mönster är egen ritade, när jag började köpte jag en begagnad bok "dockans nya kläder" men insåg ganska snabbt att utbudet var så begränsat och jag ville ha flera modeller men det var en bra början.

Mönster:
Passar docka som mäter ca 44 cm
Tunika eget
Byxa eget
Ryjamas eget

Material:
 Jersey rådjur
Grön velour 
Plommon mudd 
Blixtlås 16 cm

Ha de gott!
Vänliga hälsningar Pernilla/Mockolini


3 kommentarer:

od Andulky sa...

Åh så fint!!!!!

Vecka - Vecka sa...

Fina!
Borde nog sätta lite mera tid på sånt..

Pernilla sa...

Tack snälla ni, Vecka-Vecka det är så roligt och barnen blir så överlyckliga när det blir nytt till dockan =)