torsdag 11 april 2013

Välkommen till världen!

En välkommen-till-världen-present!

Att ha en extra stor, i detta fall ca 70x90 cm, behövs alltid tycker jag. Då kan barnet dessutom ha det som mys-filt länge. Till filten sydde jag lite matchande tillbehör. 
Av slattarna som blev över gjorde jag ett namnhänge. En del använder det ju som barnvagnsmobil, men här hemma har vi numera våra som namnskyltar ovanför dörren till barnens rum. 

Djungeltyget går att matcha med nästan vad som helst. Titta här till exempel hur fint Makrill har matchat med gula kantband och olika stjärntyger. 
Små bebisar är ju ganska ömtåliga, så jag sydde sömmarna med flatlock (i inlägget om kalsonger har jag skrivit mer om flatlock). Mössa, tröja och byxor fick 2-trådig flatlock där jag sydde avig mot avig för att få de snygga "strecken" att komma fram i sömmen.

Tröjan är i omlott och är tänkt att kunna användas som ett extra lager när det är lite kallt i sommar. Det blir ju enkelt att ta av och på med omlottkofta när man slipper dra den över huvudet på de där små filurerna.

Byxorna ville jag skulle få lite röda detaljer, så jag sydde byxor med grenkil fram och bak för att få flatlock-sömmen att synas tydligt. 


Matchande scarfar fick det också bli. Kräk, dreggel eller för att värma halsen; de kan ju användas för lite olika syften. Baksidan är i muddtyg och jag sydde in ett extra lager för förstärkning där knapparna skall sitta. Sömmen mot halsen brukar jag vändsy så att inte sömmen skall skava.


Mönster: De flesta mönster är egna. I Ottobre 6/2008 finns ett annat mönster på en omlottkofta. Byxorna är från Ottobre 1/2009.


Med vänlig hälsning,




7 kommentarer:

CatarinasPatchworkSytt&Smått sa...

Helt fantastiskt fint!Så fin kombo!
Jag har båda tygerna hemma men har inte tänkt på dem tillsammans! Nu fick jag mer sylust :)

od Andulky sa...

Alltihop är helt underbart!

Cecilia sa...

Högsta vinsten för den som får det här!! Jag älskar också den omvända flatlocken. Heja babylock!! :-)
Jättefint.

Annwes sa...

Hvilken snygg og trävlig present! Jag gillar kombinationen med det blå tyget og de röda detaljerna inntil djungeltyget! Det var fräscht och fint! Min dotter på 4 skulle i födelsesdagskalas nogra vecker sedan,och frågade om jag kunne sy en klänning av djungeltyget, både hon och hennar bror gillar det mycket :-) (Om du skulle vara interesserad att se, var välkommen :-) http://logleg.blogspot.no/2013/03/jungelkjole.html

Avanai sa...

Du syr så fint att jag blir alldeles matt.

Alice BraLLan sa...

Tack snälla ni! Ja, den blev nog uppskattad som present.

Annwes: Klänningen var jättefin! Kul att bryta av den med enfärgat.

jennie sa...

Wow! Helt underbart!!!

<3 Jennie