söndag 5 oktober 2014

Matchat till en nyfödd och räddning av hoppstygn


Tanken från början var inte att ha spets runt filten. Men när jag skulle bandkanta filten blev det inte helt snyggt. Det blev lite hoppstygn här och var och det är varken snyggt eller bra för hållbarheten.
Misslyckad baksida av kantband
Alternativen var att antingen repa upp hela kantbandet, eller att fästa stygnen för hand. Men tack och lov blev det en tredje variant. Jag sydde på en spets och på så sätt blev det både stabilt och snyggt.
Genom att sy med raksöm i de båda parallella raksömmarna från kantbandet så ser även  ovansidan av kantbandet snyggt ut. I en filt så belastas ju inte heller sömmarna såpass mycket att det påverkar hållbarheten.

Som knappar valde jag både motivknappar med moln och ringknappar. Namnlappen fick sticka ut mellan de två lagren. Overallen är egentligen vändbar, men de snygga knapparna har jag av ekonomiska skäl bara på en sida. Att fodra med den mjuka ekologiska jerseyn kändes som det bästa alternativet och även om den går att vända känns detta som ett mer rätt håll. Det är kul att det går att variera sig i alla fall . För att lägga till någon mer rosa detalj strök jag fast ett vinyltryck av en katt samt ett andra lager vinyl med två blåa L.

Mönster: Egna, men filten är i strolek 60x80 cm

Material: Velour turkos/kobolt bredrandig, kaniner ljusturkos/kobolt ekologisk jersey, ljusrosa tunn enfärgad interlock, slät vinyl från bl.a. GladaGrodan samt spets och knappar från 3exter.
Med vänlig hälsning


Inga kommentarer: