fredag 29 januari 2016

Plagg till mig, utan mönster

Att sy till mig själv är inte det jag prioriterar. Men nu var jag riktigt sugen på lite fint hemmasytt att ha under vårens mässor. Alla tre plaggen är gjorda utan riktiga mönster.

Scarfen: Eftersom tyget inte har något tydligt upp eller ner lade jag tyget dubbelvikt på höjden (i fullbredd, samt höjd ca 1 m) (fig.1). Sedan vek jag tyget en gång till på längden (fig.2). Efter det klippte jag från ena sidan till nederkanten (fig.3). Det gav två trianglar som sedan syddes ihop. Mellan de två trianglarna lade jag in en tyllspets mellan rätsidorna medan jag sydde ihop. I ena änden lämnade jag ett vändningshål. Till sist gjorde jag en stickning runt hela kanten som även förseglade vändningshålet.

Hur scarfen klipptes ut
Linnet: Jag tog helt enkelt ett linne från garderoben som sitter bra och ritade runt det. Tänk på att strechigheten och fallet i olika material kan variera så utgå från ett linne så likt tyget som mjöligt. Fördelen med att rita av linnen är att de lätt kan läggas platta och man behöver inte ta hänsyn till ärmar eller kragar.
Extra detaljer med lappar av fuskläder och tyllspets


Hårbandet: Hårbandet är gjort av två långa rektanglar. I mitt fall har jag gjort dem ganska smala (10 cm breda inkl. sömnsmån) och ca 3 centimeter kortare än mitt huvudomfång. Först vek jag dem på längden räta mot räta (fig.1) och sydde ihop dem på långsidan (fig. 2). Efter att jag hade vrängt dem rätt lade jag dem runt varandra enligt figur 3. Till sist lade jag ihop ändarna, först för respektive band för sig och sedan alla 4 ändar tillsammans, och sydde ihop dem med en söm. 
Hur hårbandet är konstruerat
Material: Digitaltryckt jersey med zebror och zebraränder från JNY. Ränderna finns tyvärr inte i webshopen för tillfället. Lapparna i fuskläder och tyllspetsen kommer från 3exter.
Med vänlig hälsning, BraLLan by Alice


Inga kommentarer: