söndag 23 september 2012

Gosig filt i lapptäckemodell

Lapptäcke i trikå i fina pasteller

Jag hade en idé om att göra ett lapptäcke i trikå av de fina pastellfärgade molnen och hjärtanen. Började med bitar som var 10X10cm men det blev inte så lätt när bitarna bara rullade ihop sig och inte gick att lägga ut i ett fint mönster så jag började om och skar bitar på 25X25cm istället och det blev mycket lättare och även finare. Till baksidan valde jag turkos velour. Lapparna har jag bara overlockat ihop och sedan lade jag hela lapptäcket på velouren och klippte till storleken och rundade hörnen. Själva monteringen krävde tre försök innan det blev bra. Först vändsydde jag hela och sydde ihop för hand och sydde en stickning en halv cm från kanten, blev inte bra. På andra försöket försökte jag bandkanta med Coverpron, inte heller det blev snyggt. Så det slutade med att jag bara overlockade kanterna och det blev inte alls så dumt, ett tips till er som inte har bandkantare.


 
Filten blev en present till en nyfödd liten tjej:)

 
Material:
 
Rosa jersey med hjärtan
 
Sandra
 
 
 
 

 

Inga kommentarer: