måndag 24 september 2012

Istället för en blomma

En bra gå-bort-present

Häromdagen var vi och fikade hos våra tidigare grannar. Istället för att ta med en blomma sydde jag  baggy-mössor till barnen i familjen. Perfekt att kunna sy mössor som present och väldigt uppskattat dessutom.

Genom att de båda är färgsstarka och att svart/turkost/grönt finns i både ZigZag och i Dinotyget blir det en bra syskonmatchning. Man anar att de hör ihop utan att det blir uppenbart. 


Att tänka på: När man syr mössor passar jersey eller annat tyg med inbladning av lycra/elastan bäst tycker jag. 100% bomullsinterlock fungerar, men mössan håller inte alls formen lika bra. Några enstaka gånger har jag gjort mössa i velour och den töjer sig ju inte lika bra som jersey med lycra, men blir ju varm och skön om man får till exakt rätt storlek. Tänk på att det även finns jersey med 100% bomull och den är inte alls lika töjbar som jersey med lycra. 

All jersey som du hittar här hos JNY har inblandning av lycra och passar därmed utmärkt som möss-tyg.

Mönster: Mitt vanliga mössmönster som jag förlängt lite extra. JNY har ju ett eget mössmönster, men det har jag inte provat ännu. 


Vänliga hälsningar
Alice BraLLan


Inga kommentarer: