torsdag 18 oktober 2012

Färgglad nattning!

Pyjamas

Denna orange färgen är så klar och snygg och med cobolltblå till så blev det ännu snyggare i min smak.
Pyjamas brist är det alltid här hemma och jag brukar variera lite i sort, heldress eller två delat och i bland med knappar i stället för dragkedja. Denna gång hade jag ett blixtlås som var exakt samma färg som kantbandet så då valde jag utefter det. 



Jag har ritat ett par mönster på pyjamas under de senaste åren, tycker att pyjamas ska vara rymlig och mysig på riktigt små barn gärna sydd i ribb eller interlock tyg, men på lite äldre barn tycker jag om att modellen är lite smalare och rakare, kanske för att pyjamasen åker på en stund innan läggning och då fortfarande barnet är aktiv och gärna kutar runt som en galning. ( I alla fall mina barn) Konstigt argument, jag vet men sådan är jag  =)


Lite små bilder från blixtlås sömnaden.
  1.  Jag börjar alltid med att sy axelsömmarna på plagget och overlocka kanten mitt fram.
  2.  Sedan syr jag kantband på halsringningen.
  3.  Lägger ut blixtlåsets räta mot plaggets räta, tänk på att lägga kantbandet precis över början på blixtlåset för att det ska bli en snygg början.
  4. Använd blixtlås pressarfoten och sy uppifrån och ner.
  5.  Nu när den ena kanten på blixtlåset är fast sydd så kan den andra sidan nålas fast, tänk nu på att vända plagget rät efter att du nålat en bit för att se så kantbandet sitter på samma höjd på vänster och höger sida, är så inte fallet så måste du höja eller sänka blixtlåset en bit för annars blir det snett.
  6. När det ser lika ut på båda sidorna kan man sy dit blixtlåset, tänk nu på att sy likadant på denna sida uppifrån och ner. Risken är annars att tyget drar sig och det blir inte rakt och brukar bubbla sig.
  7.  När blixtlåset sitter på plats så kan man vika in kantbandet och flärparna längst upp på dragkedjan och sedan fästa med några stygn, brukar sy med raksöm fram och tillbaka ett par gånger så det sitter riktigt.
  8.  Syr man ett plagg där blixtlåset inte är sytt enda längst ner så måste man även sy igen sömmen som är kvar efter att dragkedjan slutar, då brukar jag använda mig av blixtlås pressarfoten och sy med 1 cm sömsmån hela vägen upp och förbi blixtlåset ca 1 cm, det tycker jag blir bäst avslut. 


Jag hoppas ni fattar något av min lilla tutorial, annars får ni gärna fråga.


Mönster:
Eget stl 92

Material:
55 cm blixtlås

Ha de gott!
vänliga hälsningar Pernilla/Mockolini

2 kommentarer:

Alice sa...

Så himla snygg! Både färgkombination och modell.

Pernilla sa...

Tack, färgen på detta tyg är helt underbarr =)