måndag 8 juli 2013

Racecar som fina sommar eller sovkläder

Bandkantning när den är som roligast



Igår var jag och min bandkantare riktiga vänner och jag fick till detta tuffa sett i turkos Racecar från JNY. Kläderna är tänkta som sovkläder och därför skrotade jag fickorna på shortsen för jag ville ha dem lite enklare och skönare. Denna modell var ny för mig att sy men jag tycker det blev väldigt tufft och fint med bandkantning längs hela sidan. I midjan satte jag mudd istället för resår och jag behöll fulla höjden så att en blöja på natten får plats. 

Linnet är ett gratismönster från Ottobre som du hittar här: http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/linne_SE.pdf

Jag har till denna bandkantning använt mig av interlock och 4-vik med bandkantaren till Janome 1000cpx. 

Material:

Racecar turkos

Mönster:

Linne från Ottobre se länk ovan
Shorts "Donkey" från Ottobre nr 3/2012

Trevlig sommar!

6 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Åh, jag vill oxå ha en bandkantare, vilket snyggt set!/Åsa

Anonym sa...

Hur bandkantade du med CPn? Lyckades inte klura ut hur man skulle göra med sidorna./Anne

lakritsbysandra sa...

Bra fråga Anne! Jag hade ingen beskrivning till detta mönster så jag improviserade. Jag bandkantade båda sidorna och ner på benen i ett på framstycket. På bakstycket så kantade jag bara nertill på benen och en liten bit upp i svängen. Sen har jag faktiskt monterat ihop dem genom att sätta bakstycket bakom framstycket så det bara är framstyckets bandkantning i sidorna som syns och sytt ihop med en raksöm över bandkantningen. Är inte lika svårt som det var att försöka förklara. Måste kolla på beskrivningen till mönstret och se hur de tycker man ska göra. /Sandra

od Andulky sa...

Superfint!
Tror strömming har en beskrivning tidigare hur hon gjort. Jag kantade iaf bak (eller var det framstycket?) först en bot upp sen tror jag jag OLade ihop delarna, bandkantade hela vägen och så sydde jag ner kantningen i sidan. Minns inte exakt, men är rätt säker på att Strömming beskrev i sin blogg..

Alice BraLLan sa...

Fint!

Såsom det är beskrivet i Ottobre på det mönstret har jag för mig att man lägger avigsidorna på sidan mot varandra och kantar dem tillsammans (istället för att sy ihop dem räta mot räta). Sedan stickar man ner kantbandet med en en raksöm.

Linnéa sa...

Fina kläder!