fredag 4 oktober 2013

Höstig klänning med magficka

Jag blev väldigt förtjust i detta. Kanske för att jag är inne i en ganska orange period över huvud taget och längtar lite efter hösten. Det är ju ett riktigt härligt hösttyg.

När dottern fick på sig denna klänning och jag visade henne magfickan utbrast hon: "Loligt med ficka" (Roligt med ficka). Då blev jag så klart extra nöjd att jag tog den lilla extra tiden och sydde på en magficka på klänningen. Under dagen har fickan innehållit smurfar, nappar och annat smått och gott.
Magfickan klippte jag ut på frihand, men lade lite engagemang på att få mönsterpassningen att stämma så bra det gick. Jag vill inte att fickan skall störa mönstret på framstycket utan bara finnas där som en kul och praktisk detalj.

Ficköppningarna kantade jag med muddväv och sedan overlockade jag kanterna. För att slippa nåla och för att den skulle sitta exakt rätt så använde jag detta fantastiska lim. Det skall försvinna med första tvätten och är så skönt att använda sig av när man behöver vara noga med att saker skall sitta på plats. Det hade nog blivit ännu bättre om jag hade använt totally stable på baksidan, men det orkade jag inte.

Rosetten på mössan är lite kantband (muddväv) som jag knutit som en rosett och sytt på för hand.

Mönster: Detta är ett eget ihopkok av mönster, men Ottobre har mönster på tröja med en sådan här knäppning som heter "Baby Basics".


Med vänlig hälsning




1 kommentar:

Carina, Lurvendesign.se sa...

Jätte sött. Jag förstår att hon blev nöjd, det är säkert jätte roligt med en ficka på magen och snyggt blev det också.