fredag 4 mars 2016

Enkla babybyxan för nybörjare

mönstret till JNY:s enkla babybyxa finns bilder och beskrivningar på de flesta av momenten. Men är man helt nybörjare kan det kanske ändå kännas svårt med själva uppstarten. Så här följer ett inlägg som har med avritning av mönster och hur styckena klipps ut.


I beskrivningen nedan använder jag en overlock-maskin, men det är absolut inget krav. En vanlig symaskin fungerar också bra. Titta i din manual för att se hur man ställer in en strechig (elastisk) söm.

Överför mönstret till genomskinligt papper och klipp ut

Steg 1 är att rita av mönstret och klippa ut det. Det finns särskilt mönsterpapper att köpa, men det fungerar lika bra med flera andra material som är lite genomskinliga. Bakplåtspapper eller byggplast är kanske något man har hemma och som fungerar fint. Personligen använder jag non-woven. Det är ett material som bl.a. används som engångsunderlag på massagebänkar. Det är otroligt skönt att jobba med eftersom det är lätt att nåla i och nästan fastnar på tyget och därmed slipper jag nåla när jag sedan lägger det på tyget. När rätt storlek är avritad antecknar jag på mönstret vilken storlek det är och klipper ut det.
Lägg mönsterdelarna för byxbenen på dubbelvikt tyg och klipp ut med sömnsmån
Steg 2 är att klippa ut mönsterdelarna på tyget. Eftersom byxan har ett höger- och ett vänsterben som är varandras spegelbilder tycker jag det är enklast att lägga tyget dubbelvikt (räta mot räta) och sedan klippa i båda lagren. På så sätt blir det garanterat en av varje. När man ritar ut det så skall man lägga till lämplig sömnsmån. Jag brukar använda strax under 1 cm. När jag precis hade börjat sy var jag noga och mätte med sömmometer, men numera klipper jag med ögonmått när jag syr i strechiga tyger.
Benens sömmar sys ihop och ett rättvänt ben stoppas in i det aviga för att sedan sys ihop
Steg 3 är att sy ihop benen. Man kan sy ihop byxor på lite olika sätt, men detta är min favorit om man inte skall ha några dekorsömmar i grenen eller andra detaljer som påverkar. Först brukar jag sy ihop byxornas nedre sömmar (bensömmen) och vända ett av benen rätt. Det rättvända benet stoppar jag in i det aviga benet (på så sätt kommer tyget räta mot räta). Sedan är det bara att nåla och sy ihop grensömmen och vända rätt.

Muddarna sys först ihop som rundlar och sys sedan fast dubbelvikt mot byxans räta
Steg 4 är att sy ihop och att sy fast muddarna. Först sys muddarna ihop till rundlar och sedan viks de avig mot avig. Därefter mäter jag upp omkretsen i fjärdedelar och gör sedan samma med byxan. Nålarna på byxan passar jag in med nålarna i mudden. Mudden sys fast mot byxans räta. Eftersom mudden är lite smalare än byxbenet får man töja ut mudden medan den sys fast. Dra ut den lika mycket som byxtyget är brett. Försök att inte töja mer än byxans bredd, för då blir sömmen vågig.

För kännedom har jag i detta fall (strl. 62) tagit bort ca 4 cm på höjden på midjemudden.

Mateiral: Starhorse turqouise ekologisk jersey och lila muddtyg.
Med vänlig hälsning, BraLLan by Alice






Inga kommentarer: